Cari Tajuk Yang Di Cari

Isnin, 2 Jun 2014

Bekas Panglima: Kapal dirampas, apa penjelasan APMM, TLDM?

SHAH ALAM 2 JUN: Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) diminta memberikan pengesahan serta penjelasan berhubung laporan dakwaan rampasan sebuah kapal tangki minyak diesel Thailand berhampiran Pulau Aur dekat Perairan Pantai Timur Malaysia.

Biro Maritim Antarabangsa (IMB) melaporkan, kejadian ini berlaku pada 17 Mei lepas yang turut melibatkan 14 anak kapal dalam perjalanan dari Singapura ke Indonesia.

imran abdul hamid forum mac 31 02Ahli Parlimen Lumut Laksamana Pertama (B) Mohamad Imran Abdul Hamid ketika dihubungi Selangor Kini berkata, jika perkara ini berlaku, situasi ini membayangkan keadaan tidak selamat perairan di negara kita.
“Kalau ini berlaku rondaan APMM dimana? Maknanya kita cuai disitu.

“Sepatutunya kita buat rondaan keselamatan. Cuma kita tidak tahu berapa jauh dia diculik dari pantai.

“Kalau 12 batu nautika kebawah, itu tanggungjawab APMM, kalau lebih lebih daripada itu, sampai EEZ (Exclusive Economic Zone) itu TLDM,” katanya.

Sebelum ini, Ketua Pusat Laporan Lanun IMB yang berpengkalan di Kuala Lumpur, Noel Choong dilaporkan berkata dalam kejadian ini, 16 lanun bersenjata yang menggunakan bot laju itu menaiki kapal dalam suasana kegelapan malam telah mencederakan kapten dengan pedang dan merosakkan alat komunikasi.

Selangorkini
Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2