Cari Tajuk Yang Di Cari

Isnin, 24 November 2014

‘Surat khabar’ Facebook menambah masalah kepada media

fb-c(M)

Langkah Facebook untuk memenuhi impiannya bagi menjadi ‘surat khabar’ peribadi untuk berbilion penggunanya mungkin akan mengakibatkan lebih banyak masalah kepada media berita yang sedang ‘tenat’.

Rangkaian sosial yang besar telah menjadi sumber utama berita untuk ramai pengguna, yang menjadi sebagai sebahagian daripada perubahan dramatik dalam cara masyarakat mendapatkan maklumat pada era digital.

Pengasas Facebook, Mark Zuckerberg memberitahu satu forum pada awal November, beliau bermatlamat untuk menjadikan newsfeed Facebook sebagai ‘surat khabar’ peribadi yang sempurna untuk setiap orang di dunia.

Zuckerberg dipetik telah berkata, “Walaupun surat khabar menyediakan maklumat yang sama kepada setiap pembaca, Facebook boleh menyesuaikan berita mengikut kepentingan peribadi, menyampaikan campuran berita dunia, acara komuniti dan kemas kini tentang kawan-kawan atau keluarga.

“Ia adalah pendekatan yang berbeza untuk ‘newspapering’,” kata bekas editor USA Today, Ken Paulson yang kini dekan komunikasi di Middle Tennessee State University.
 

“Ia tidak baik mahupun buruk, tetapi ia sesuatu yang surat khabar tradisional tidak dapat lakukan.”

Dengan Facebook, keputusan editorial tentang apa yang penggunanya lihat dibuat bukan oleh wartawan, tetapi satu algoritma yang menentukan perkara yang mungkin menarik minat besar kepada setiap orang.

Ini mungkin melibatkan masyarakat kewartawanan tradisional, tetapi beberapa pakar media mengakui bahawa Facebook telah dapat meyediakan lebih daripada apa yang orang mahu lihat, dengan cara yang cekap.

“Ia sesuai, ia relevan, itu luar biasa yang tepat pada masanya dan ia tentang anda. Itu sememangnya berbeza dengan surat khabar biasa boleh lakukan,” kata bekas editor surat khabar harian Chicago, Alan Mutter yang kini merupakan perunding bagi perusahaan media digital.

Mutter turut berkata, surat khabar masih kekal dengan model perniagaan kuno sebaliknya Facebook tampil dengan memperibadikan sesuatu berita itu.

“Trend akan terus menular dikalangan pembaca muda, membuatkan mereka akan menjauhi media cetak dan akan memihak kepada platform digital dan mudah alih,” tambahnya lagi.
 
the rakyat post
Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2