Cari Tajuk Yang Di Cari

Selasa, 29 Oktober 2013

PANAS!! RON95 BAKAL NAIK LAGI... TERIMA KASIH NAJIB...

minyak-naik-

Pakar ekonomi ramal harga minyak bakal naik lagi


SHAH ALAM 29 OKT : Kerajaan Pusat dijangka akan memotong subsidi minyak kali kedua bagi menangani defisit fiskal yang dihadapi selama 15 tahun berturut-turut dan seterusnya menyebabkan harganya naik di pasaran, pada 2014.

Pakar ekonomi Bank Dunia, Dr Frederico Gil Sander, meramalkan kerajaan pusat bertindak demikian berikutan subsidi minyak adalah jumlah terbesar yang dibelanjakan setiap tahun.

Katanya, dianggarkan RM24.8 bilion atau 53 peratus daripada keseluruhan RM47 bilion wang yang dibelanjakan adalah untuk subsidi.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan kenaikan harga RON95 dan diesel sebanyak 20 sen, sekali gus menimbulkan kemarahan dan kritikan daripada rakyat dan Pakatan Rakyat (PR), pada September lalu.

“Kemungkinan akan ada satu lagi pusingan membabitkan rasionalisasi subsidi minyak,” katanya.
Frederico dipetik dari The Malaysian Insider berkata, berdasarkan perkara itu adalah isyarat jelas bahawa Putrajaya akan mengambil langkah rasionalisasi itu hasil daripada pembentangan Belanjawan Negara 2014, pada 25 Oktober lalu.

“Jika dilihat, peruntukan minyak dijangka akan menurun secara signifikan tahun depan. Saya berpendapat, ia adalah isyarat bahawa mungkin berlaku rasionalisasi subsidi minyak bagi memastikan sasaran dapat dicapai,” katanya.

Sebelum ini, pimpinan PR turut mendesak kerajaan pusat menurunkan harga kereta sebelum menaikkan harga minyak kerana kenaikanitu juga menyebabkan kos penyelenggaraan perkhidmatan teksi meningkat 30 peratus, sekali gus menyusutkan pendapatan bersih pemandu teksi.

Kenaikan itu juga memberi impak kitaran ekonomi yang menyebabkan harga barangan dan perkhidmatan di Malaysia melonjak naik, selain membebankan pengguna.
-NFN-

Selangorku
Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2