Cari Tajuk Yang Di Cari

Rabu, 11 Disember 2013

PANAS!!! Bajet 2014 Terengganu tertinggi, ketika negeri kedua termiskin

KUALA TERENGGANU 11 DIS: Negeri Terengganu memperuntukkan Bajet 2014 tertinggi di Malaysia, ketika negeri tersebut berada di kedudukan kedua termiskin, kata Ahli Dewan Undangan Negeri Bandar, Azan Ismail.

Menurut Azan, sebanyak RM3.2 bilion bakal dibelanjakan, iaitu RM2 bilion untuk pengurusan manakala RM1.2 bilion untuk pembangunan.
“Jumlah tersebut merupakan yang tertinggi seluruh negara.


Azan_Ganu“Sedangkan Terengganu menduduki tempat kedua termiskin di Malaysia,” kata Azan (gambar) yang juga Pengerusi KEADILAN Terengganu.
Statistik di Jabatan Perdana Menteri (JPM) sebelum ini melaporkan, Terengganu berada di kedudukan kedua termiskin di Malaysia dengan 8,300 isi rumah yang miskin.

Justeru, Azan mempersoalkan peruntukan yang besar kerana menurutnya ia tidak seimbang dengan taraf hidup rakyat negeri Terengganu.

“Kerajaan memperuntukkan RM3.2 bilion untuk pengurusan, pembanguan dan mencatatkan belanjawan tertinggi. Tetapi tidak dapat memperbaiki taraf hidup rakyat,” katanya.

Kerajaan Terengganu sebelum ini mengeluarkan statistik daerah termiskin di Terengganu.
Antaranya Besut 813 orang, Kuala Terengganu (663), Setiu (471), Dungun (185), Hulu Terengganu (139), Marang (80) dan Kemaman (63) orang.

KeadilanDaily
Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2