Cari Tajuk Yang Di Cari

Sabtu, 14 Disember 2013

SAH!!!! TOL NAIK BULAN DEPAN...

Lagi hadiah PRU, Menteri sahkan kadar tol naik tahun depan


KUALA LUMPUR 14 DIS: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar mengesahkan kadar tol akan dinaikkan pada tahun hadapan.

Menurut laporan Bernama hari ini, Abdul Wahid berkata kenaikan itu tidak dapat dielakkan kerana ia terkandung dalam perjanjian konsesi antara kerajaan dan syarikat konsesi lebuh raya.
Beliau dilapor berkata, tiba masanya kadar tol dinaikkan, memandangkan perjanjian konsesi menyatakan kadar itu perlu disemak dan dinaikkan pada 2011.

“Bagaimanapun kadar itu tidak dinaikkan dan kerajaan membelanjakan RM400 juta untuk membayar pampasan untuk mengekalkan kadar sedia ada, yang boleh digunakan untuk perkara lain.
“Telah tiba masanya untuk mengotakan perjanjan yang telah dipersetujui,” katanya dipetik.

Abdul Wahid juga memberitahu kononnya kenaikan itu bagi mengelakkan berlakunya peningkatan mendadak yang lebih membebankan rakyat, apabila masa untuk menyemak semula kadar baharu tiba.
“Kenaikan tol juga bersikap adil pada pembayar cukai, kerana pampasan dibayar menggunakan wang cukai, sedangkan lebuh raya adalah laluan alternatif yang tidak semua pembayar cukai guna setiap hari,” katanya.

Desas-desus mengenai kenaikan tol bermula ekoran kenyataan Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof bahawa terdapat semakan semula kadar tol pada tahun depan antara kerajaan dengan syarikat konsesi lebuh raya.

Akhbar melaporkan kenaikan kadar itu dijangka berlaku antara 30 sen sehingga RM1. Terdapat 13 lebuh raya yang terlibat dalam semakan semula kadar tol itu.

KeadilanDaily
Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2