Cari Tajuk Yang Di Cari

Rabu, 21 Ogos 2013

Ayuh!!! Turun perhimpunan aman di hadapan Kedutaan Amerika Jumaat ini...

            
             NGO serah memo ke kedutaan AS bantah TPPA

KUALA LUMPUR: Satu perhimpunan aman di hadapan Kedutaan Amerika, akan diadakan, Jumaat ini bagi menyatakan bantahan terhadap perjanjian Trans Pacific Partnership (TPPA) yang berada dalam pusingan akhir rundingan.

Perhimpunan itu dianjurkan sebuah badan NGO yang menamakan mereka sebagai 'Bantah TPPA' dengan tujuan menggerakkan tekanan masyarakat terhadap kerajaan untuk tidak menandatangani perjanjian tersebut.

Pada masa sama, satu memorandum bantahan akan diserahkan kepada wakil kedutaan bagi menyatakan pendirian rakyat Malaysia berhubung pelaksanaan TPPA ini.

Himpunan tersebut bermula jam 2.30 petang, selepas solat Jumaat dan peserta diminta berkumpul di hadapan Bangunan Tabung Haji sebelum berarak ke kedutaan.

Aktivis Pengupayaan Insan (Api), Nurfitri Amir, berkata memorandum yang bakal diserahkan ke kedutaan itu membawa mesej membantah TPPA tajaan Amerika campur tangan ruang polisi negar dan memperjudiakn masa depan negara.

"Bertemakan 'Stop Neo Kolonism, Kekalkan Kemerdekaan, Tolak TPPA', himpunan sempena persidangan terakhir di Brunei mengenai TPPA ini, para peserta dinjurkan untuk membwa bendera Malaysia bersama," kata beliau pada satu sidang media, di ibu kota hari ini.

Dalam pada itu, beliau menggesa orang ramai untuk turun serta menyertai himpunan tersebut bagi memastikan kerajaan tidak membuat keputusan tanpa mengambilkira pandangan rakyat Malaysia.

Turut serta pada sidang media itu, Pengarah Positive Mlaysia Treatment Access and Advocacy Group (MTAAG), Edward Low; wakil Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Abdul Muqit Mohamad, dan penyelaras Suaram, Shukri Ab Razab.

Isu berkaitan TPP ini timbul apabila sebahagian besar rakyat Malaysia tidak tahu-menahu berhubung TPPA ini, sebelum lima perkara antara 29 perkara dalam TPPA itu dibocorkan baru-baru ini.

Beberapa NGO seperti Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) dan Majlis Tindakan Ekonomi Malaysia (MTEM) membantah rundingan yang dilakukan secara rahsia antara wakil Malaysia melalui MITI dengan AS kerana beranggapan rakyat Malaysia perlu dimaklumkan berkenaan kebaikan dan kesan dari TPPA itu.

HarakahDaily
Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2