Cari Tajuk Yang Di Cari

Khamis, 1 Ogos 2013

Panas!!! Peguam Melayu Islam Syahredzan Johan Jelas Tolak Hukum Allah...

Peguam tolak Cadangan Nasrudin, M'sia adalah negara 'sekular'

Sementara itu, peguam dan aktivis perlembagaan, Syahredzan Johan pula berkata, beliau tidak bersetuju sekiranya undang-undang syariat Islam diperkenalkan bagi mengatasi masalah jenayah di negara ini.

Pengerusi kempen Perlembagaanku itu berkata, sekiranya undang-undang tersebut dilaksanakan, ia dikhuatiri akan menimbulkan masalah ketidaksamarataan antara orang Islam dan bukan Islam dari segi pelaksanaan hukuman.

NONE"Undang-undang syariah memang ada tetapi tak ada kena-mengena dengan jenayah seperti mencuri. Yang ada di Malaysia ialah jenayah syariah yang bergantung pada undang-undang negeri dan hanya beroperasi ke atas mereka yang beragama Islam.

"Bila Nasrudin buat cadangan itu saya rasa tak boleh membantu dari segi mengurangkan kadar jenayah sebab undang-undang Islam, ke atas orang Islam. Bagaimana orang bukan Islam yang lakukan jenayah?

"Jika mereka (orang bukan Islam) dikenakan undang-undang biasa mungkin ada masalah di mana terdapat ketidaksamarataan antara orang Islam dan bukan Islam dari segi penghukuman," jelasnya.

Menurutnya lagi, jenayah yang semakin berleluasa kini sebenarnya bukan disebabkan kegagalan undang-undang tetapi kegagalan pelaksanaan oleh pihak polis.

"Masalah paling besar ialah kerajaan tak mahu mengaku kita ada masalah jenayah," katanya.

Ditanya berhubung pandangan PUM bahawa undang-undang sivil dan syariah boleh diselaraskan, Syahredzan berkata beliau tidak bersetuju kerana ia akan menyebabkan negara ini hilang "bentuk" asalnya.

"Bagi saya, saya tak setuju (selaraskan) sebab Malaysia ini bukan negara Islam, ini negara sekular...
bila undang-undang Islam dibuat di negara ini, itu dah bercanggah dengan bentuk negara ini.

"Kita akan paksa undang-undang itu kepada orang bukan Islam. Ini memerlukan satu pindaan perlembagaan untuk buat macam itu.

"Bagi saya, pindaan itu akan menukar struktur asas perlembagaan daripada apa yang asal iaitu sebuah negara sekular menjadi satu negara yang de facto-nya negara Islam. Pada pendapat saya, satu pindaan seperti itu tak ikut perlembagaan," katanya lagi.

Malaysiakini

1 ulasan :

  1. Bila orang yg tak faham betul2 tentang Hukum Hudud bercakap...cam gitu le jadinya...last2 yg menentang Hudud bukan orang kafir tapi orang Islam itu sendiri...

    BalasPadam

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2