Cari Tajuk Yang Di Cari

Selasa, 27 Ogos 2013

Panas!! PAS buat laporan polis terhadap SPR

Salahuddin Ayub (dua dari kiri) dan calon PAS lain dalam PRU13 menunjukkan laporan polis yang mereka buat hari ini.






Salahuddin Ayub (dua dari kiri) dan calon PAS lain dalam PRU13 menunjukkan laporan polis yang mereka buat hari ini.


 
PAS membuat laporan polis terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini berikutan tindakan petugas badan pengendali pilihan raya itu memalsukan borang 14 di kebanyakan kawasan pilihan raya yang dicabar dengan petisyen oleh parti komponen Pakatan Rakyat (PR) itu.

Pemimpin kanan PAS seperti Mohamad Sabu, Salahuddin Ayub, Dr Dzulkefly Ahamd, Dr Hatta Ramly dan Datuk Kamaruddin Jaafar adalah di antara yang hadir ke di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi, Kuala Lumpur untuk membuat laporan polis beramai-ramai.

Laporan polis dibuat kerana dalam kebanyakan hujah mahkamah untuk menolak petisyen pilihan raya mengatakan tindakan memalsukan borang 14 adalah kesalahan jenayah.

Tiga calon PAS yang turut membuat laporan polis hari ini ialah Salahuddin bagi kerusi Parlimen Pulai, Dzulkefly bagi kerusi Parlimen Kuala Selangor dan Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi bagi kerusi Parlimen Titiwangsa.

Ahli Parlimen Sepang, Mohamed Hanipa Maidin; Setiausaha Pemuda PAS Khairul Faizi turut hadir bersama para peguam yang mewakili mereka.

"Kami membuat laporan polis ini sebagai reaksi kepada keputusan mahkamah bahawa kesilapan mengisi borang 14 adalah satu kesalahan jenayah," kata Mohamad  bercakap kepada media selepas membuat laporan itu.

Hanipa pula berkata, laporan ini dibuat bagi membolehkan pihak polis menyiasat apa yang diarahkan oleh mahkamah.

Calon PAS dan peguam di luar IPD Dang Wang, Kuala Lumpur selepas membuat laporan polis.Calon PAS dan peguam di luar IPD Dang Wang, Kuala Lumpur selepas membuat laporan polis."Kami berharap polis membuat siasatan dan seterusnya mengambil tindakan yang sewajarnya," kata Hanipa.

Selepas laporan ini, PAS katanya, sedang menyiapkan memorandum untuk dihantar kepada Yang Dipertuan Agong Tuanku Abdul Halim.

Selain itu, laporan polis juga akan dibuat oleh pemimpin PAS di peringkat negeri di mana peristiwa itu berlaku.

Borang 14 adalah borang yang digunakan untuk mengisi keputusan pilihan raya selepas pengiraan dibuat ke atas sesuatu peti undi.

Di atas borang itu tercatat pengakuan ketua tempat mengundi mengenai kesahihan keputusan sesuatu kawasan itu.

PAS membuat sembilan petisyen pilihan raya di seluruh negara berkaitan dengan Borang 14 ini. - 27 Ogos, 2013.

TheMalaysiaInsider
Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2