Cari Tajuk Yang Di Cari

Isnin, 11 November 2013

Panas!!!! Arahan GLC beli iklan bukti Umno terdesak ‘selamatkan’ Utusan

KUALA LUMPUR 11 NOV : Kerajaan pusat didakwa terdesak untuk menyelamatkan Utusan Malaysia yang dilaporkan mengalami kemerosotan daripada segi jualan apabila mengarahkan beberapa agensi bukan kerajaan (GLC) membeli lebih banyak ruangan iklan di akhbar itu.

Ahli Parlimen Bayan Baru, Sim Tze Tzin, berkata tindakan itu juga selaras dengan ‘seruan’ Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang turut meminta lebih banyak syarikat GLC mengiklankan produk mereka di akhbar milik Barisan Nasional (BN) itu.

Katanya, Utusan Malaysia turut berdepan masalah kewangan dan dilihat mula terjejas, selepas akhbar itu menerima banyak tuntutan saman daripada pelbagai pihak termasuk ahli politik atas laporan berita mereka.
sim-tze-tzim“Utusan Malaysia banyak mengalami kerugian apabila terpaksa membayar ganti rugi bernilai ratusan ribu ringgit dan berdepan beberapa kes lain di mahkamah atas penyiaran artikel mereka sebelum ini.

“Semua perkara ini menjejaskan kedudukan kewangan Utusan Malaysia, sekali gus jelas membuktikan arahan kerajaan pusat kepada GLC untuk membeli iklan sebelum ini adalah bagi menyelamatkan akhbar itu,” katanya pada sidang media di lobi Parlimen, di sini, hari ini.
Katanya, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan juga dianggap keliru dengan peranannya sebagai timbalan menteri dan ketua penerangan Umno apabila menggesa syarikat GLC membeli lebih banyak iklan dalam akhbar berkenaan.

Beliau berkata, Ahmad perlu mengutamakan kepentingan seluruh rakyat Malaysia dalam menjalankan tugasnya dan bukan menjaga kepentingan Umno yang menggunakan akhbar itu untuk menyebar propaganda mereka.

“GLC juga perlu lebih bebas dan berhati-hati serta bersikap profesional sebelum melabur terhadap sesuatu iklan baik di Utusan atau akhbar lain. Mereka tidak wajar tunduk kepada tekanan politik untuk berbuat sesuatu yang bertentangan dengan prinsip perniagaan kerana mandat GLC adalah menjaga kepentingan negara, bukan kepentingan Umno,” katanya.

Ahmad sebelum ini dilaporkan sudah menulis surat kepada pemimpin tertinggi GLC supaya membelanjakan bajet iklan mereka kepada akhbar berbahasa Melayu khususnya yang dimiliki Umno iaitu di Utusan Malaysia dan Berita Harian.

Beliau berkata, perbelanjaan 3.7 peratus daripada 35 GLC utama untuk bajet pengiklanan di Malaysia terlalu sedikit jika dibandingkan dengan “perjuangan Utusan Malaysia, Berita Harian ini untuk negara”, namun MCA membidas arahan itu.
-NFN-

Selangorku
Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2