Cari Tajuk Yang Di Cari

Isnin, 1 Disember 2014

Jebak Wanita Jadi Pelacur Melalui Facebook

Awas modus baru! Mucikari jebak wanita jadi PSK lewat FacebookFACEBOOK sekali lagi dimanfaatkan oleh oknum-oknum tidak bertanggung jawab untuk hal-hal haram, salah satunya adalah pelacuran. Kes ini diungkap oleh badan keselamatan Eropah, Europol.

Dikutip dari Phys.org (25/11), ketua dari Europol, Rob Wainwright berkata bila bapa ayam atau pelaku perdagangan manusia mula menggunakan Facebook untuk memerangkap wanita-wanita agar menjadi pekerja seks atau pelacur.

Caranya pun cukup mudah, mereka biasanya memasang iklan kerja palsu sebagai pengasuh bayi atau pembantu rumah tangga di Facebook. Saat wanita-wanita yang tergoda akan pekerjaan tadi melamar, mereka akan dipaksa menjadi pelacur baru.

Ironisnya, mereka juga menggunakan teknologi lain seperti webcam dan aplikasi berbual untuk memantau pekerja seks baru tersebut.

"Mereka (bapa ayam) menggunakan teknologi moden untuk melakukan pengawasan terhadap korbannya dengan lebih berkesan," ungkap Wainwright.



Wainwright menambah, sekarang bapa ayam Eropah khususnya, tidak perlu datang atau menghantar mereka ke tempat 'pelanggan'. Mereka cukup memastikan kedatangan pekerja seks itu dengan cara berkomunikasi melalui aplikasi sembang atau webcam dengan pelanggan. Kaedah ini dipandang boleh mendatangkan wang banyak namun dengan risiko ditangkap polis yang minimum.

Yang lebih mengejutkan, amalan pelacuran model ini khabarnya mampu menghasilkan wang hingga US$ 150 bilion setahun, bagi geng-geng jenayah yang menaungi bapa ayam dan pelacur itu.

"Pertubuhan jenayah tersebut sedang mengembangkan sebuah sistem perhambaan moden dengan risiko yang sangat ringan. Oleh kerana itu, kami perlu bertindak lebih cepat dan tepat untuk membanterasnya. Selain itu, norma moral yang ada di masyarakat pun perlu segera diubah dan diperbaiki," jelas Wainwright.

Sampai sekarang, jumlah korban dari perangkap pelacuran 'canggih' ini dianggarkan telah mencapai 500,000 wanita yang tersebar di seluruh tanah besar Eropah. (IH).
Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2