Cari Tajuk Yang Di Cari

Ahad, 1 September 2013

Panas!! Kerajaan perlu laksana GST - Pengerusi PAC


Walaupun Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) tidak popular dan mendapat kritikan, Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), Datuk Nur Jazlan Mohamed hari ini menggesa kerajaan terus melaksanakannya bagi menjana pendapatan negara.

Beliau berkata, sememangnya pelaksanaan GST di Malaysia bukan satu langkah popular tetapi sistem cukai baru itu perlu dilaksanakan bagi menjamin pendapatan kepada kerajaan sekaligus membolehkan pembangunan negara terus dapat dilaksanakan.

“Banyak kerajaan negara lain yang melaksanakan GST ini, kemudian kalah dalam pilihanraya tetapi kerajaan baru yang dipilih daripada pembangkang tidak menghapuskan cukai ini, jadi ia adalah bukti bahawa GST sememangnya memberikan sumbangan dalam menjamin pendapatan negara,” kata beliau.

Kenyataan Nur Jazlan hadir selepas kadar pertumbuhan negara tidak mencapai sasaran seperti yang ditetapkan, Bank Negara Malaysia (BNM) baru-baru ini juga telah menyemak semula unjuran pertumbuhan bagi seluruh 2013 ini kepada antara 4.5% dan 5% daripada antara 5% dan 6% sebelum ini.

Dalam laporan suku kedua tahun ini, BNM melaporkan pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar pada 4.3%, kadar yang dianggap perlahan menurut penganalisis ekonomi berbanding unjuran awal yang diramalkan pada 4.9%.

Kah kah kah kah kah kah Mampus!!! Rakyat kali ni....

Baca lagi sini
Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2