Cari Tajuk Yang Di Cari

Jumaat, 20 September 2013

PAS makin mantap hasil kerjasama dalam PR - (Adun) DAP

MENTAKAB: PAS bukan semakin lemah malah akan terus kukuh dan kuat kedudukannya serta mendapat sokongan lebih besar masyarakat hasil kerjasama politik bersama parti lain dalam Pakatan Rakyat (PR).

Malah, walaupun PAS, PKR dan DAP menghadapi saingan sengit daripada parti komponen Barisan Nasional (BN) yang membabitkan Umno, MCA dan MIC, kerjasama PR dilihat lebih mampu melangkaui batas ideologi atau kaum seperti yang dibuktikan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), 5 Mei lalu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) DAP Mentakab, Tengku Zulpuri Shah Raja Puji berkata demikian ketika mengulas cadangan sesetengah pihak dalam PAS untuk mengkaji semula kerjasamanya bersama PR.

“Kita juga dapat lihat bagaimana PAS berjaya merampas Kelantan daripada terus diperintah BN pada PRU 1990 ketika bekerjasama dengan parti Semangat 46 dan keadaan itu bertambah kukuh hasil kerjasama dengan PKR dan DAP.

“Kita juga dapat melihat pada 1999 di mana kerjasama dalam Barisan Alternatif itu menyebabkan kerajaan Umno BN Terengganu tewas,” ujar Tengku Zulpuri.

Beliau yang juga Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (Dun) Pahang berkata, kerjasama baik parti dalam PR juga mencatat satu sejarah baru apabila PR berjaya mencetuskan Tsunami Politik 2008 yang menyaksikan kejatuhan apabila merampas Selangor, Perak, Kedah dan Pulau Pinang serta mengekalkan Kelantan.

“Ini merupakan petanda yang sangat positif. Kalau dulu, orang bukan Islam takut kepada PAS, kini mereka lebih memahami budaya Melayu dan Islam.

“Begitu juga DAP yang sekarang persepsi negatif orang Melayu terhadap parti ini semakin berjaya dipulihkan malah semakin ramai orang Melayu menerima DAP sebagai parti berbilang kaum. Kerjasama dalam PR ialah win-win situation,” katanya.

Tengku Zulpuri Shah juga berpendapat, perkara terpenting yang perlu di teruskan PR ialah gerak kerja yang berterusan, cuma memperkemaskan sedikit kelemahan yang ada.

“Kita perlu terus membuat pelbagai aktiviti, khidmat, program penerangan supaya PR bertambah dekat dengan masyarakat,” ujarnya.

Walaupun mengakui masih wujud di kalangan orang Melayu yang masih takut atau was-was terhadap kerjasama PR, beliau berkata, itu adalah hasil propaganda jahat Umno BN sejak berpuluh-puluh tahun lalu.

“Mentaliti sebeginilah yang kita perlu ubah. Kita kena bebaskan mereka daripada mentaliti takut kerana inilah senjata Umno BN untuk terus menguasai Malaysia,” kata beliau.
 
HarakahDaily
Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2