Cari Tajuk Yang Di Cari

Rabu, 17 Julai 2013

Calon BN Gagal!!! Pengundi Kuala Besut Wajib Tolak..


Calon BN gagal selesai masalah Empangan Lowvier

BESUT: Kerajaan BN Terengganu didakwa gagal menyelesaikan masalah Empangan Lowvier di Pengkalan Nangka yang hampir runtuh sejak dua tahun lepas akibat dari kerja-kerja pengambilan pasir.

Kegagalan menyelesaikan masalah itu menyebabkan hampir 400 keluarga kerugian kerana gagal menguasahakan 1,000 ekar tanah sawah mereka.

Difahamkan, masalah tersebut turut terkait dengan calon BN Kuala Besut Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman yang ketika itu memegang jawatan sebagai Jurutera di Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Besut.

Menurut Anggota Jawatankuasa Induk PRK Kuala Besut, Datuk Abu Bakar Chik, sudah hampir tiga musim penduduk gagal menguasakan tanah sawah mereka menyebabkan keseluruhan petani kehilangan pendapatan kira-kira RM800 ribu semusim.

"Seribu ekar tanah gagal diusahakan akibat dari empangan yang hampir runtuh serta pecah, ini menyebabkan kerugian besar dihadapi penduduk sekitar dan mereka kehilangan punca pendapatan.

"Apa yang paling menyedihkan empangan tersebut pecah ketika calon BN Zaihan masih berkhidmat sebagai Jurutera di JPS Besut sebelum beliau berpindah ke Putrajaya," jelasnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di Markas Utama PAS Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Kuala Besut hari ini.

Menurutnya lagi, jika Zaihan merasakan beliau sebagai anak jati di Besut, beliau sepatutnya mengambil tanggungjawab penuh dengan bertindak cepat bagi menyelesaikan masalah yang melibatkan sebahagian besar petani di kawasan Kuala Besut.

"Empangan berada di bawah kuasa JPS dan sebagai jurutera Zaihan perlu menyelesaikannya sejak dulu lagi dan bukan sekarang.

"Ini bukannya serangan peribadi tetapi rekod perkhidmatan sebagai kakitangan kerajaan yang berhak diketahui oleh pengundi.

"Ini adalah kerana BN mencanangkan bahawa calonya adalah profesional anak tempatan yang diyakini mampu memberi khidmat dengan lebih baik untuk memajukan Kuala Besut," kata beliau lagi.

Dalam pada itu, Abu Bakar juga turut mempersoalkan tindakan JPS yang membina sebuah empangan sementara dengan membuat benteng pasir di sungai tersebut.

JPS telah membina empangan Lowvier sementara pada 29 November tahun lalu dan dijangkakan siap sepenuhnya pada 8 Ogos 2013.

"Saya pun hairan dengan pembinaan empangan baru, hanya menggunakan benteng pasir ditengah-tengah sungai dan kalau musim banjir saya pasti pasir itu tidak akan bertahan lama.

"Bagi saya Jabatan Alam Sekitar pun tidak akan meluluskan pembinaan empangan tersebut, bagaimana nak lulus kalau hanya letak pasir di tengah-tengah sungai," katanya.

HarakahDaily

Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2