Cari Tajuk Yang Di Cari

Khamis, 18 Julai 2013

Mat Said Kena Sekolah Isu Tanah.... Rakyat Kuala Besut Tolong Buka Mata..


Tanah wakil rakyat: Usahkan beri, mohon pun tak boleh
 
BESUT: Mengikut amalah yang diterima pakai oleh semua kerajaan negeri, adalah suatu tindakan yang tidak beretika jika menganugerahkan tanah kepada wakil rakyatnya atas apa alasan sekalipun.

Bekas Pengarah Tanah dan Galian Terengganu Datuk Tengku Hassan Omar berkata, wakil rakyat bukan sahaja tidak boleh dianugerahkan tanah, malah memohon pun tidak dibenarkan.

"Secara undang-undangnya sah, tetapi dari sudut moral dan etika adalag sangat-sangat salah," katanya pada sidang media di Markas Besar PAS PRK Kuala Besut, di Kg Baharu di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pengakuan jujur Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said bahawa kerajaan negeri telah memberikan tanah kepada empat wakil rakyat BN di Besut.

Pengesahan oleh Mohamad Said itu dibuat ekoran pendedahan PAS sebelum ini bahawa empat wakil rakyat BN iaitu Ahli Parlimen Besut Datuk Dr Abdullah Md Zin, Adun Jerteh Datuk Seri Idris Jusoh, Adun Hulu Besut Nawi Mohamad dan Adun Kota Putera Pehemi Yusof masing-masing dianugerahkan 2.5 ekar tanah di kawasan Pantai Dendong di sini.

PAS juga sebelum ini mencabar Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Muhyiddin Yassin mengarahkan Ahmad Said membatalkan pemberian tersebut jika benar BN mendahulukan rakyat.

Jika Muhyiddin gagal berbuat demikian bermakna slogan BN tersebut ternyata retorik dan lebih sesuai ditukar kepada 'wakil rakyat Umno didahulukan'.

Tak pernah beri kepada individu


Tengku Hassan yang juga Adun Ladang turut menempelak kenyataan Ahmad Said yang mendakwa bahawa kerajaan Terengganu sewaktu pemerintahan PAS pada 1999 hingga 2004 lalu juga pernah berbuat perkara sama.

Katanya, PAS tidak pernah menganugerahkan tanah kepada individu dikalangan wakil rakyatnya.

Beliau berkata, mungkin Ahmad merujuk kepada isu pemberian tanah projek limau madu di Durian Mentangau kepada satu syarikat yang dimiliki oleh wakil rakyat PAS.

Syarikat tersebut, Imbasan Padu Sdn Bhd dimiliki secara bersama bekas Adun Ledang Dr Sulaiman Abdullah dan isterinya Dr Halimah Zakaria.

Ianya adalah antara sembilan syarikat yang memohon lot tanah dari 28 lot keseluruhan untuk mengusahakan projek tersebut.

Bagaimanapun Imbasan Padu adalah satu-satunya syarikat yang tidak diluluskan oleh kerajaan BN sebelum itu.

"Syarikat ini cukup syarat dan telah pun diberi kebenaran untuk masuk ke tanah ini, namun kemudian tidak diluluskan kerana atas alasan syarikat orang PAS.

"Bila PAS mengambil alih pemerintahan negeri pada hujung 1999, PAS memberikan kelulusan kepada syarikat ini memandangkan keperluan untuk projek ini diteruskan," katanya.

Pemberian kepada syarikat ini jelasnya berbeza dengan pemberian kepada empat individu wakil rakyat BN di Besut yang dibuat kerajaan Ahmad Said sekarang ini.
 
HarakahDaily
Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2