Cari Tajuk Yang Di Cari

Rabu, 10 Julai 2013

Panas!!! Polis bertekak dengan Suhakam


Polis bertekak dengan Suhakam isu EO
 
Seorang pegawai polis hari ini tertarik dalam debat dengan Pengerusi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) Hasmy Agam berhubung isu Ordinan Darurat (EO).

Insiden itu berlaku apabila Suhakam melancarkan laporan tahunan suruhanjaya itu bagi tahun 2012, yang membangkitkan bantahan mereka terhadap EO daripada perspektif hak asasi manusia semasa sesi soal jawab.

NONEHasmy (kiri) berkata, beliau "kecewa" dengan gesaan untuk mengembalikan EO - undang-undang yang membenarkan penahanan tanpa bicara - dan beliau tidak yakin dengan alasan di sebalik cadangan sebegitu.

"Sejurus selepas itu, terdapat draf disediakan. Ia nampak seperti segalanya sudah dirancang.

"Malah orang yang naif di jalanan pun boleh nampak ia sudah dirancang," katanya.

Hasmy yang juga bekas diplomat berkata, perdana menteri patut patut dipuji kerana memansuhkan undang-undang itu dan membawa negara ini ke depan.

"Bagaimanapun kami sangat kecewa, kerana bukan untuk bergerak ke depan, sebaliknya sesetengah pihak mahu kita mengundur ke belakang, hanya kerana apa yang dikatakan peningkatan kadar jenayah," katanya.

NONEKemudian, Penolong Kanan Pesuruhjaya Polis (SAC) Mohad Nazir (kanan), wakil Bukit Aman, bangun daripada kerusi untuk menyatakan sokongannya kepada EO.

Mohad berkata, EO membenarkan penahanan tanpa bicara dan "mencegah lebih baik daripada mengubati".

Tanpa EO, kata Mohad, orang ramai akan menderita dan beliau menyeru Suhakam menyokong usaha polis untuk mengembalikan EO.

'PDRM paling unik dalam dunia'
Mohad: Kamu lihat, kita ada demografi berbeza, landskap berbeza. PDRM pasukan polis paling unik dalam dunia.

Hasmy: Semua pasukan polis unik.

Mohad: Tidak, kamu tidak boleh bandingkan PDRM dengan negara lain. Kami separa tentera, kami inteligen, kami segala-galanya. Semuanya dalam tangan polis.

Mohad kemudian menjelaskan, polis di Singapura tidak mempunyai tanggungjawab yang sama dan tidak patut digunakan sebagai perbandingan.

Mohad: Kami ada lebih tanggungjawab, jadi kami mesti ada tindakan pencegahan.

Hasmy: Ya, saya terima perkara itu. Kami akan sokong semua langkah pencegahan, tetapi ia mesti berdasarkan norma antarabangsa, ia mesti menghormati hak asasi manusia.

Malaysiakini
Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2