Cari Tajuk Yang Di Cari

Jumaat, 19 Julai 2013

Pengundi Kuala Besut Jangan Lagi dihenyak dan diperbodohkan Lagi Oleh Umno..

Politik balas budi, balas dendam dan paksaan

Fakta yang tidak boleh dinafikan ialah sokongan Umno pada PRU13 yang lalu rata-rata datangnya dari kawasan pedalaman, seperti kampung tradisional Melayu, Felda dan estet. Ironisnya, kawasan-kawasan inilah yang terkebelakang dari banyak sudut.

Salah satunya ialah kawasan Dun Kuala Besut. Rata-rata pembangunannya masih terbelakang jika dibandingkan dengan Dun bersebelahan. Syoknya apabila ada pilihan raya baru, maka berbondong-bondong lah pemimpin dari setiap peringkat turun padang, seolah-olah baru perasan kawasan ini perlukan pembelaan. Lantaran kesedaran bermusim ini, maka bertaburlah janji-janji dan habuan pelbagai rupa; wang ringgit, anak ayam, anak kambing dan seumpamanya diagih-agihkan kepada rakyat dengan lolongan “rakyat didahulukan”. Sebagai galang gantinya, rakyat harus berterima kasih dan membalas budi dengan memilih calon parti yang memerintah.

Istilah politik balas budi ini sebenar telah disalahkan ertikan oleh elitis pemerintah masakini daripda pemikiran asal. Sebetulnya politik balas budi ini seperti yang telah dipelopori oleh Pieter Brooshooft (wartawan) dan C van Deventer (politikus) ialah pemerintah (merujuk kepada zaman kolonial) memegang tanggung jawab moral bagi kesejahteraan pribumi yang terbelakang. Sewajarnya di era moden ini, politik balas budi ini diimbuhkan kepada pemerintah yang dipilih rakyat untuk memberi kesejahteraan kepada rakyat, bukan sebaliknya.

Kemelut mengekalkan kuasa BN ini juga sering menjadikan kumpulan guru dan tentera sebagai perkakas buruk mereka. Sistem demokrasi seolah-olah tidak menjamin hak kebebasan memilih bagi dua besar golongan ini.

Guru-guru sering ditekan dan diugut secara keterlaluan. Mengugut dan menukarkan guru adalah tindakan diluar semangat demokrasi, terkebelakang dan tidak membantu pembangunan pendidikan anak bangsa. Percayalah tindakan membalas dendam dan menzalimi guru-guru ini tidak akan memberi keuntungan kepada BN untuk jangka panjang, sebaliknya merugikan.

Para tentera yang mengundi awal tiada jaminan keselamatan dan kebebasan untuk memilih. Masih terdapat unsur paksaan, ancaman, intimidasi menyebabkan kebebasan memilih tersebut dinafikan. Tuntasnya, setiap tentera perlu diberi kebebasan yang mutlak untuk menentukan sendiri pemimpin pilihan mereka.

Merealitikan slogan 16:16


Perkara 119 Perlembagaan Malaysia memperuntukan syarat-syarat menjadi pengundi sekali gus jaminan kepada warganegara Malaysia untuk menunaikan hak memilih mereka.  Perlembagaan tidak pula menyebut parti atau pihak mana yang perlu dipilih. Justeru, siapa dan parti mana yang dipilih adalah tidak bercanggah dengan perlembagaan. John F Kenedy, mantan presiden Amerika Syarikat pernah berkata, kuasa seorang ahli politik barangkali besar, dan oleh sebab itu kuasa ini punya keperluan untuk disemak.

Inilah masa untuk menyemak dan sekali gus berubah khususnya rakyat yang terhimpit dengan pelbagai masalah sosial dan ekonomi. Nah! yang tak kenang budi bukannya rakyat tetapi kebanyakan pemimpin-pemimpin Umno dan Barisan Nasional. Inilah hakikat yang perlu disedari oleh rakyat terutama orang-orang Melayu. Pemimpin yang sibuk menjadikan politik sebagai urusan perniagaan bagi mendapatkan kuasa (suatu langkah untuk mengukuhkan ekonomi peribadi) dan bukan memperjuangan nasib rakyat terutama orang melayu secara keseluruhan wajib disedarkan.

Oleh itu, rakyat tidak wajar untuk terus membiarkan diri mereka dihenyak dan diperbodohkan oleh propaganda sempit “balas budi” oleh pemimpin atau parti yang memerintah yang ketandusan idea ini. Untuk guru-guru dan tentera, buatlah pilihan yang tepat. Ingatlah, mengundi dengan niat untuk memilih pemimpin yang baik untuk negara akan dinilai sebagai ibadah apatah lagi di bulan Ramadhan yang mulia ini. Kerakusan pihak atasan dan salah gunakuasa serta tekanan-tekanan yang dikenakan tidak harus mematahkan semangat kalian.

Kami rakyat Malaysia di luar Negara akan terus berdoa agar penduduk DUN Kuala Besut diberikan kekuatan untuk membuat perubahan di bulan yang mulia ini. Ingatlah perjuangan ini bukan sahaja disaksikan oleh penduduk DUN Kuala Besut, malah turut diperhatikan oleh pemerhati-pemerhati antarabangsa dari jauh. Salam hormat dan salam perjuangan dari kami di Australia.

Hj Abdullah
Presiden
PAS Representative Council of Western Australia
Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2