Cari Tajuk Yang Di Cari

Khamis, 25 Julai 2013

Panas!!! Terbongkar lagi Kejahatan Kerajaan Haram Najib terhadap Kerajaan Kelantan..


         20 pelantar minyak dalam perairan Kelantan - Maritim

KUALA LUMPUR: Ketua Penguat Kuasa Maritim Kelantan, Kepten Maritim Wan Burhanuddin Wan Jusoh mendedahkan terdapat 20 Pelantar Petroleum di Perairan Negeri Kelantan.
Dalam pada itu beliau juga mengesahkan bahawa Pelantar Minyak Bunga Raya yang berada kira-kira 107 batu nautika dari Tok Bali juga adalah antara Pelantar Petroleum yang berada dalam perairan negeri itu.

Pendedahan tidak sengaja itu dibuat beliau kepada media kelmarin ketika mengulas kawalan di perairan Kelantan dan sepanjang Sungai Golok pada hari raya nanti.

Beliau berkata, cuti 145 anggotanya pada seminggu sebelum dan seminggu selepas hari raya dibekukan bagi membolehkan operasi di perairan Kelantan seluas 20,000 kilometer persegi berjalan seperti biasa.

Menurutnya, nelayan asing bertindak berani menghampiri kawasan larangan iaitu 50 meter dari pelantar minyak tanpa memikirkan risiko bahaya di sebalik penggunaan bahan api untuk memasak di atas bot-bot mereka.

Beliau berkata, hampir 20 pelantar minyak di perairan Kelantan menjadi tumpuan nelayan asing.

Katanya, menerusi Ops Perkasa Timur baru-baru ini, dua bot nelayan Vietnam yang menyamar sebagai nelayan tempatan ditahan KM Jujur berhampiran Pelantar Minyak Bunga Raya, pada jam 4.36 pagi kira-kira 107 batu nautika dari Tok Bali.

Bayar royalti kami

Mengulas pendedahan terbaru itu, Setiausaha Gabungan Profesional Tuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas Ke Kelantan (Royalti - R), Hisyamudin Ghazali berkata, ianya telah mengesahkan bahawa kelantan mempunyai pelantak minyak dan berhak untuk mendapat bayaran royalti.

"Hal ini mengesah bahawa perairan Kelantan adalah seluas 20,000 km persegi dan hujah yg mengatakan perairan Kelantan hanya 3 batu Nautika seperti mana yang dimanipulasikan oleh pemimpin Umno BN dan Kerajaan Malaysia adalah hujah dangkal.

"Ini adalah satu pengkhianatan yang jelas kepada rakyat Kelantan yang mahukan royalti 5 peratus daripada pengeluaran petroleum Kelantan, yang tunggakan kini berjumlah RM12 bilion. Sila bayar royalti kami," tegasnya.

HarakahDaily
Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2