Cari Tajuk Yang Di Cari

Sabtu, 20 Julai 2013

Panas!! Lagi Penyelewengan Umno Terengganu Di Dedah!!!


PAS bangkit isu pembinaan taman ilmu di Besut pula

Belum pun kerajaan negeri Terengganu menjawab dakwaan pemberian tanah 200 ekar di Pulau Perhentian Kecil, PAS hari ini membangkitkan pula isu projek Taman Ilmu untuk menempatkan beberapa universiti dan kolej di atas sebidang tanah di Tembila, Besut.

PAS mendakwa kerajaan negeri yang dipimpin oleh Datuk Seri Ahmad Said "kurang memberi tumpuan, perhatian dan keutamaan" termasuk berkaitan kewangan terhadap projek pembinaan yang diinisiatifkan oleh Datuk Seri Idris Jusoh sewaktu beliau menjadi menteri besar pada 2004.

Projek dijalankan atas sebuah tapak 700 ekar sebagai tapak untuk beberapa universiti dan kolej pendidikan, dengan kerajaan negeri akan menyediakan tujuh kemudahan iaitu Pejabat pentadbiran, dewan konvokesyen, pusat pelajar, perpustakaan, asrama, infrastruktur dan kompleks sukan.

Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Raja Ahmad Shah turut mendakwa pihak kontraktor tempatan telah mengalami masalah menerima bayaran kerja yang telah disiapkan dan mereka tidak meneruskan kerja pada tahun 2011-2012 atas persetujuan "mutual termination".

"Sehingga hari ini, taman ilmu masih belum disiapkan sepenuhnya dan CF tidak boleh dikeluarkan untuk mana-mana bangunan untuk digunakan.

"Dalam masa yang sama, dua daripada bangunan-bangunan yang dibina telah mengalami masalah struktur di mana satu daripadanya mungkin terpaksa diroboh dan satu lagi mengalami masalah yang hampir sama," katanya.

Bercakap dalam sidang media pagi ini, Raja Bahrin mendakwa dua bangunan yang berdepan masalah adalah pejabat pentadbiran dan kompleks sukan.

Beliau juga turut menunjukkan gambar-gambar bangunan tersebut kepada pemberita dalam sidang media di Markaz Besar Pilihan Raya Kuala Besut.

Raja Bahrin juga berkata pihaknya difahamkan kerajaan negeri telah berunding dengan pihak swasta untuk mengambil alih projek tersebut tetapi didakwanya juga mengalami masalah.

Katanya, umumnya projek pembinaan bangunan tersebut - yang dianggarkan bernilai lebih RM300 juta - telah siap antara 80 hingga 90 peratus dan menganggarkan lebih kurang RM50 juta diperlukan untuk menyiapkannya dengan sempurna.

"Kenapa tidak terus menyiapkan, kerajaan mempunyai sumber kewangan," katanya sambil membidas Ahmad Said yang menurutnya memberi tumpuan kepada projek Zoo di Kemaman yang didakwanya menelan belanja jutaan ringgit berbanding soal pendidikan.

"Keutamaan yang sepatutnya diberi kepada rakyat serta penuntut tempatan, telah disalurkan kepada projek memelihara haiwan-haiwan liar yang mahal dengan projek bernilai berjuta-juta ringgit.

"Dalam masa yang sama kerajaan sedang berbelanja beratus juta ringgit membina kompleks Bebas Cukai di Pulau Bayas di tengah ceruk hutan Tasik Kenyir di mana "viabiliti" projek tersebut dipersoalkan," katanya.

Malaysiakini
Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2