Cari Tajuk Yang Di Cari

Rabu, 3 Julai 2013

2 Juta Ikrar 'Sanggup Syahid' Mempertahan Kesahihan Perlembagaan Mesir

http://buletinonline.net/images/stories/aberita23/penyokong%20Morsi.jpgPresiden Mesir, Mohamed Morsi menyerus seluruh rakyat Mesir untk mempertahankan kesahihan perlembagaan negera itu dan bertegas, beliau tidak akan meletakkan jawatan seperti yang didesak oleh berjuta-juta penunjuk perasaan kumpulan pembangkang Mesir.

Bahkan, ketika berucap kepada seluruh negara melalui televisye, beliau bersumpah akan melindungi 'kesahihan perlembagaan' walaupun terpaksa menggadai nyawanya.

Morsi berkata penyokong setia rejim Hosni Mubarak adalah menjadi dalang sehingga mewujudkan gelombang protes semasa, yang bertujun untuk menggulingkan beliau dan memusnahkan negara Mesir.

"Tidak ada pengganti untuk kesahihan (perlembagaan)," kata Morsi, yang sebelumnya mendesak tentera menarik balik kata dua pihak tentera, yang selah-olah mengugutnya, selaku Presiden yang dipilih berdasarkan perlembagaan dan demokrasi.

Tentera dua hari lalu telah mengeluarkan kenyataan memberikatan kata dua kepada Morsi supaya beliau menyelesaikan perbezaan dengan kumpulan pembangkang dalam masa 48 jam.

Namun selepas itu, Kenyataan susulan dari Majlis Tentera dikeluarkan oleh Kolonel Ahmed Muhammed Ali, jurucakap rasmi Majlis Tentera sebentar tadi bahawa Majlis Tentera akan bersama-sama dengan kehendak rakyat dan dakwaan bahawa "Majlis Tentera akan membuat rampasan kuasa" tidak timbul sama sekali.

Ahmad Muhamed Ali juga berkata, tentera tidak akan terlibat dengan politik atau pemerintah kerana ia telah keluar dari garis yang ditetapkan oleh rakyat (dalam perlembagaan).

Morsi juga berkeras mempertahankan 'kesahihan perlembagaan'ketika menulis pada akaun Twitternya, pada malam Selasa, beberapa jam selepas tentera menzahirkan merancang untuk membubarkan parlimen dan menulis semula perlembagaan serta mengadakan pilihan raya baru jika dia tidak dapat menamatkan bantahan terhadap pemerintahan beliau dengan Rabu.

Ucapan Morsi keudara dari dataran Rab'ah yang menjadi lokasi himpunan menyokong Presiden Morsi, setengah jam sebelum mereka memulakan qiamullail yang menyaksikan lebih 2 juta orang melafazkan ikrar tidak akan meninggalkan dataran itu sama ada mereka dikurniakan kemenangan atau menemui syahid.

Khianat kumpulan pmbangkang yang turut didalangi musuh-musuh Islam telah menggeledah dan membakar Pejabat Ikhwan Muslimin di Helwan, bahkan pihak pembangkang turut menuduh ada pihak yang bersenjata telah melepaskan tembakan dari dalam pejabat Ikhawan, namu dinafikan oleh pemimpin Ikhwan.

Kumpulan pembangkang, Tamarod yang menjadi dalang utama protes, telah meminta penyokong untuk kekal di jalan-jalan sehingga tarikh akhir telah berlalu pada hari Rabu.

Tekanan ke atas Morsi terus mount sebagai pesuruhjaya tinggi PBB untuk hak asasi manusia, Navi Pillay, meminta beliau untuk melibatkan diri dalam "dialog nasional serius" dengan penentangnya.

Namun begitu, Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama masih menyokong Morsi sebagai Presiden yang sah dan meminta Morsi untuk mendengar semua suara Mesir.

http://buletinonline.net
Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

P.R.O - fm

Jom Pakat Derma Kepada Kami Dengan Klik..Iklan ini...

Catatan Popular P.R.O

Senarai Blog Geng2